Latihan industri
menyediakan situasi sebenar dalam persekitaran kerja kepada mereka yang mencari
berpengalaman untuk meneroka atau memperoleh pengetahuan dan kemahiran yang
relevan yang diperlukan untuk melibatkan diri dalam bidang kerjaya tertentu.
Latihan praktikal adalah bersifat jangka pendek dengan tumpuan utama untuk
mendapatkan beberapa latihan latihan dan mengambil apa yang telah dipelajari di
dalam bilik darjah dan menerapkannya ke dunia nyata.
Para pelatih biasanya mempunyai penyelia yang memberikan
tugasan khusus dan menilai kerja keseluruhan pelatih. Tiada sekatan dikenakan
ke atas mereka sama ada mereka mahu bekerja di agensi kerajaan atau organisasi
swasta. Latihan praktik adalah cara terbaik untuk memulakan pembinaan
hubungan-hubungan penting yang tidak ternilai dalam membangun dan mengekalkan
rangkaian profesional yang kuat untuk masa depan. Oleh itu, latihan industri
adalah kursus mandatori untuk semua pelajar diploma teknologi maklumat dalam
rangkaian.
Tempoh 20 minggu diperuntukkan untuk latihan di lokasi
yang dipilih pelajar sendiri untuk pelajar Sains Matematik. Semua pelajar
mempunyai buku laporan harian. Buku ini sangat penting untuk pelajar kerana ia
berfungsi seperti nota ringkas yang membantu pelajar mengingati setiap perkara
yang mereka lakukan setiap hari.
Tujuan Latihan Perindustrian adalah untuk memberikan
pendedahan kepada pelajar kepada pengalaman sebenar pengalaman alam sekitar
serta untuk mendapatkan pengetahuan melalui tangan pada pemerhatian dan
pelaksanaan pekerjaan. Pelajar juga akan membangunkan kemahiran dalam etika
kerja, komunikasi, pengurusan dan lain-lain dari latihan industri. Di samping
itu, program latihan kerja membolehkan para pelajar untuk menghubungkan
pengetahuan teoritis dengan aplikasinya dalam industri perkilangan.
Berikut adalah objektif
latihan industri:
a) Memberi peluang
kepada pelajar untuk menguji kepentingan mereka dalam kerjaya tertentu sebelum
membuat keputusan untuk kerjaya kekal.
b) Membangunkan
kemahiran dalam penerapan teori kepada keadaan praktikal.
c) Membangunkan teknik
dan kemahiran yang digunakan secara langsung untuk profesion mereka.
d) Meningkatkan rasa
tanggungjawab para pelajar dan tabiat kerja yang baik.
e) Membina kekuatan,
semangat kerja berpasukan dan harga diri dalam kehidupan pelajar untuk
menyampaikan, berkomunikasi dan berkongsi kreativiti dan idea mereka.
f) Membina kemahiran
komunikasi yang baik di kalangan pekerja dan belajar untuk mempunyai tingkah
laku yang wajar dalam kehidupan perusahaan dalam sektor perindustrian.
No comments:
Post a Comment