PENGENALAN


Latihan industri menyediakan situasi sebenar dalam persekitaran kerja kepada mereka yang mencari berpengalaman untuk meneroka atau memperoleh pengetahuan dan kemahiran yang relevan yang diperlukan untuk melibatkan diri dalam bidang kerjaya tertentu. Latihan praktikal adalah bersifat jangka pendek dengan tumpuan utama untuk mendapatkan beberapa latihan latihan dan mengambil apa yang telah dipelajari di dalam bilik darjah dan menerapkannya ke dunia nyata.

            Para pelatih biasanya mempunyai penyelia yang memberikan tugasan khusus dan menilai kerja keseluruhan pelatih. Tiada sekatan dikenakan ke atas mereka sama ada mereka mahu bekerja di agensi kerajaan atau organisasi swasta. Latihan praktik adalah cara terbaik untuk memulakan pembinaan hubungan-hubungan penting yang tidak ternilai dalam membangun dan mengekalkan rangkaian profesional yang kuat untuk masa depan. Oleh itu, latihan industri adalah kursus mandatori untuk semua pelajar diploma teknologi maklumat dalam rangkaian.

            Tempoh 20 minggu diperuntukkan untuk latihan di lokasi yang dipilih pelajar sendiri untuk pelajar Sains Matematik. Semua pelajar mempunyai buku laporan harian. Buku ini sangat penting untuk pelajar kerana ia berfungsi seperti nota ringkas yang membantu pelajar mengingati setiap perkara yang mereka lakukan setiap hari.

            Tujuan Latihan Perindustrian adalah untuk memberikan pendedahan kepada pelajar kepada pengalaman sebenar pengalaman alam sekitar serta untuk mendapatkan pengetahuan melalui tangan pada pemerhatian dan pelaksanaan pekerjaan. Pelajar juga akan membangunkan kemahiran dalam etika kerja, komunikasi, pengurusan dan lain-lain dari latihan industri. Di samping itu, program latihan kerja membolehkan para pelajar untuk menghubungkan pengetahuan teoritis dengan aplikasinya dalam industri perkilangan.
          
Berikut adalah objektif latihan industri:

a) Memberi peluang kepada pelajar untuk menguji kepentingan mereka dalam kerjaya tertentu sebelum membuat keputusan untuk kerjaya kekal.
b) Membangunkan kemahiran dalam penerapan teori kepada keadaan praktikal.
c) Membangunkan teknik dan kemahiran yang digunakan secara langsung untuk profesion mereka.
d) Meningkatkan rasa tanggungjawab para pelajar dan tabiat kerja yang baik.
e) Membina kekuatan, semangat kerja berpasukan dan harga diri dalam kehidupan pelajar untuk menyampaikan, berkomunikasi dan berkongsi kreativiti dan idea mereka.
f) Membina kemahiran komunikasi yang baik di kalangan pekerja dan belajar untuk mempunyai tingkah laku yang wajar dalam kehidupan perusahaan dalam sektor perindustrian.

No comments:

Post a Comment